Nieuws uit groep 3/4

dinsdag 19 december 2023

In groep 3/ 4 zijn we de afgelopen weken druk bezig geweest met het hoofdstuk “We hebben hart voor elkaar” uit Vreedzaam. Dat is best gek want de rest van de school is bezig geweest met “We hebben oor voor elkaar”. Juf Monique en juf Omaira hebben de hoofdstukken voor een keer omgedraaid.
In het hoofdstuk, we hebben hart voor elkaar, leren we meer over de emoties bij onszelf en de emoties bij een ander. Hoe weet je nou of je boos bent of verdrietig en weet je eigenlijk ook wat je dan kunt doen om je weer fijn te voelen? Hoe zien we aan elkaar of we blij zijn of misschien wel iets in de war en hoe kan ik de ander dan helpen? We hebben het er uitgebreid over gehad en dat is in de klas ook te zien!
Zo hebben we besproken dat je ook met kleuren kan laten zien hoe je je voelt. In groen voelen we ons fijn, in geel merken we dat we wat onrustig zijn, in oranje raken we geïrriteerd en reageren we al een beetje boos en in rood zijn we echt boos. We hebben ook samen besproken hoe we van oranje of rood weer terug kunnen komen naar geel en groen. Maar nog belangrijker hoe kunnen we ervoor zorgen dat we van geel niet naar oranje of rood gaan. We hebben samen wat dingen bedacht en in de klas hebben we nu een:
  1. EHTO hoek (eerste hulp tegen overvolle hoofden) daar kun je lekker met je handen door rijst, groene erwten of macaroni gaan. Het zorgt ervoor dat we in ons hoofd minder vol zijn en weer meer ruimte krijgen voor rust.
  2. Abu. Abu is onze grote knuffelhond waar je heerlijk mee mag knuffelen. Maar let op Abu schrikt heel erg van kinderen die in oranje of rood zitten dus je mag er alleen knuffelen als je in groen of geel zit. En zo een knuffel is soms zo nodig en zo rustgevend!
  3. Een veld: Oké deze is dan niet in de klas maar wanneer we ons onrustig voelen mogen we wel even een rondje over dit veld rennen. Even de energie eruit en een frisse wind door de haren en het gezicht. Wat frisse lucht al niet kan doen!
  4. Pop its: even gewoon poppen op een pop it. De stillere manier van bubbeltjesplastic en zo bevredigend. Je zou bijna vergeten dat je hoofd vol zat.
  5. Gevoelsstokjes: Hiermee kunnen de kinderen die dat willen iedere ochtend aangeven hoe zij binnenkomen. Handig want zo kunnen we ook meer rekening met elkaar houden.
We hebben door deze activiteiten/hoeken geleerd om emoties bij onszelf te leren kennen en benoemen. Nu kunnen we bij de juf aangeven of we onrustig zijn, een vol hoofd hebben, boos zijn of juist blij en rustig. Ook hebben we geoefend met het herkennen van emoties bij anderen. We hebben dus ontzettend veel geleerd!

Delen via