Nieuws uit groep 5/6

woensdag 20 januari 2021

Algemeen:
Dat valt tegen: een verlenging van de Lockdown, ook voor de basisscholen. Dat vraagt veel van de kinderen en van jullie als begeleidende ouders. Ook wij vinden deze situatie verre van  ideaal en zouden het liefst alle kinderen weer gewoon in de groep hebben. Maar het is nu even niet anders. Gezondheid gaat voorop. 

Omdat de Lockdown nu toch langer gaat duren dan we dachten, is het  nodig om met het aanbieden van nieuwe lesstof te gaan beginnen en kunnen we niet blijven doorgaan met alleen herhaling van de lesstof zoals we tot nu toe veel hebben gedaan. We zullen meer instructiefilmpjes gaan opnemen voor de verschillende vakken om de lessen zo goed mogelijk uit te leggen. We vragen  van de kinderen om echt serieus naar deze filmpjes te kijken. Voor u is het misschien handig om eens mee te kijken, zodat u op de hoogte bent, van hoe we het één en ander aan de kinderen uitleggen. Ook vragen we van  u  om ons regelmatig op de hoogte te houden van het gemaakte werk middels het opsturen van bijv. foto’s van het gemaakte werk, zodat we een goed en eerlijk beeld hebben en kunnen we  de vorderingen van jullie kinderen bijhouden. Alleen dan lukt het ons om een goed overzicht te houden en kunnen we sneller ingrijpen als de lesstof nog niet goed is begrepen. Dit zal in de weektaak bij de betreffende taken vermeld staan. Veel succes thuis. Hou vol, er komt een keer een einde aan! 

Groep 5:
Geweldig, filmpjes van kinderen die uitgedaagd worden om mee te doen aan paper pick up challenge! Knap hoor. Ga zo door. Nog niet geprobeerd? Echt even proberen, erg leuk! En wat dacht je van een beatbox les….kan de hele familie aan meedoen. Succes! 

Taal voor groep 5 en 6:
Met taal starten we met een nieuw thema: Dierentuin. De nadruk zal vooral liggen op het uitbreiden van de woordenschat, maar ook op bijv. Kritisch kijken naar informatieborden. Wanneer is een informatiebord een goed informatiebord, aan welke eisen moet zo’n bord voldoen? Hoe kun je informatie over een dier zo opschrijven , dat een ander het heel interessant vindt en alles erover wil lezen? 

Spelling:
We gaan volgende week met een nieuw blok ( blok 4) beginnen en leren er een nieuwe spellingsregel bij: ’s woorden ( categorie 14) Woorden die aan het begin een ’s krijgen. Dat is bij woorden die een moment op dag aangeven ( ‘s morgens, ‘s middags enz.) Of bij bepaalde dagen in de week ( ‘s maandags, ’s woensdags enz.) Of bij bepaalde seizoenen. ( ‘s zomers, ’s winters). De kinderen n leren dat op de plek van de komma vroeger de letters “de” stonden, dus van des maandags, des woensdagsOp de plek waar die letters vroeger stonden, schrijven we nu een ‘. 

Lezen:
Wilt u thuis goed blijven lezen met uw kind ( estafette en vloeiend en vlot)? Graag samen, zodat u ook goed kunt horen hoe het met het hardop lezen gaat!  

Groep 6:
Wat heb ik mooie foto’s ontvangen van verschillende opdrachten, zoals de opdracht foto compositie. Ik merk dat de kinderen heel goed opletten tijdens de online meet momenten. Erg fijn! Het is belangrijk dat de kinderen zelfstandig hun weektaak goed bekijken en de materialen kunnen vinden op google classroom. De kinderen mogen ook vragen stellen bij ‘updates’’. Veel kinderen maken hier gebruik van en dat vinden we erg fijn, zo kunnen we de kinderen gelijk helpen en de ondersteuning geven die ze nodig hebben.  

Het inleveren van documenten gaat ook steeds beter. Dit gaat beter via classroom. Het werk kunnen ze via google documenten maken of invoegen. Ze kunnen het werk daarna  gelijk inleveren via classroom.  

Spelling:
Volgende week beginnen we met blok 4. We leren een nieuwe regel bij: theewoorden. We gaan de hele week aan de slag met theewoorden (thuis, apotheek). Verder gaan we de persoonsvorm en de tegenwoordige tijd herhalen. 

Rekenen:
We zijn druk bezig geweest met het oefenen van breuken en getallen afronden op tientallen en honderdtallen. De kinderen krijgen bij belangrijke en lastige doelen instructiefilmpjes te zien. Dit is fijn voor zowel het kind als de ouder. De kinderen kunnen de filmpjes steeds herhalen als ze niet meer weten hoe ze iets moeten uitrekenen. Voor ouders is het fijn om te zien hoe bepaalde vraagstukken worden uitgelegd.  

Foto: voorbeeld opdracht foto compositie van Lorenz (gr. 6) 

Delen via